מה זה מותג?

לפני שנעמיק בנושא המיתוג, ברצוננו לתת מספר הגדרות למונח מותג.

מותג הוא יותר מפרסום או שיווק. זה כל מה שעולה במוחו של אדם לגבי מוצר כשהוא רואה את הלוגו שלו או שומע את שמו. – David F. D’Alessandro, מנכ"ל John Hancock, מתוך הספר: «Brand Warfare: 10 Rules for Building the Killer Brand»
מותג – סט של תפיסות במוחו של הצרכן. – Paul Feldwick, מנהל בכיר של תכנון אסטרטגיBMP DDB , מנהל בינלאומי של תכנון מותג DDB .

אז, מותג הוא ייצוג פיגורטיבי של החברה, השירות או המוצר שלכם המופיע במוחו של הצרכן כאשר הוא שומע, למשל, את הסלוגן של החברה, מוזיקה מפרסום, רואה את הלוגו או את המוצר עצמו. במילה אחת, אלו כל אותן אסוציאציות שצצות בראש של אדם בכל אזכור של החברה שלך.
המוח שלנו מתוכנן בצורה כזו שאנו שואפים תמיד לסדר מידע כך שיהיה לו קל יותר לפעול בעתיד. למשל, חשבנו שצריך לקנות ג'ינס איכותי ומיד עלה בדעתנו המותג Levi's
איזו חברה מייצרת את המכוניות המהירות ביותר? אני חושב שהרבה אנשים יחשבו מיד על פרארי או למבורגיני :)) אני חושבת שכל יזם היה רוצה שהחברה שלו תהיה הראשונה שצרכן או לקוח חושב עליה בהקשר מסוים.

מכל האמור לעיל, האם אתם מבינים כעת עד כמה חשוב המיתוג, כלומר יצירת מותג, לחברות? בין אם החברה גדולה או קטנה, שניהם צריכים לשאוף ליצור אסוציאציה חיובית עם החברה במוחם של לקוחות פוטנציאליים.

מיתג לעסק קטן או בינוני הוא חוזק, שמאפשר לעסק להיראות רציני, מרשים ומקצועי יותר. מיתוג, כפי שחושבים יזמים רבים, אינו פרסום בטלוויזיה הארצית או בעיתון הפופולרי ביותר שמוכר מיליוני עותקים, או אתרי אינטרנט יקרים. לכן, תירוצים כמו "אנחנו לא יכולים להרשות זאת לעצמנו" אינם מתאימים כאן. אם אתה רוצה שהחברה שלך תתפתח ותהיה בשוק שנים רבות, אז אתה פשוט לא יכול להרשות לעצמך בלי מיתוג!

אם לא תספר לקונים פוטנציאליים מה עסק שלך מייצג, מה הערכים שלו, מה המשימה שלו, אז תהיה בטוח שהמתחרים שלך יעשו זאת בשבילך. הבעיה היחידה שבמקרה זה ייתכן שהאסוציאציות הקשורות למותג שלך תהיו אינן חיוביות, אלא שליליות. תגיד, האם עסק שלך הוא עוד עסק רגיל, או שבכל זאת עסק שלך הוא מותג? האם אי פעם חשבת על השאלה הזו? מה ייחודי בעסק שלך שאין המתחרים שלך? המשהו הזה צריך להיות מיוחד, היתרון התחרותי שלך, שעל פיו הקונים והלקוחות שלך יונחו בבחירה מתוך מוצרים או שירותים דומים.

אם הצלחת לענות מיד על השאלה למעלה, אז אתה בדרך הנכונה!
אם אתה קצת מתעכב, אז אתה צריך לחשוב היטב ולהבין איזה סוג של דבר אתה מציע ללקוחות שלך. זכור שאם אתה, כמנהל עסק, לא יודע מה גולת הכותרת של העסק שלך, אז גם הלקוחות שלך לא יודעים. ברור ש"קנה משהו, אני לא יודע מה בעצמי" לא יכול להישמע משכנע. כיום איננו חווים מחסור בסחורות ובשירותים, ולכן מותג בלתי נשכח הוא הבסיס לעסק, שכן האסוציאציה הקשורה אליו היא שגורמת ללקוחות להיות נאמנים וגורמת להם לחזור ולקנות שוב ושוב.

מה הוא לוגו?

במילים פשוטות, לוגו הוא עיצוב או סמל ייחודי המייצג ארגון.

עסקים מנוסים משתמשים באותו עיצוב בכל התקשורת שלהם, מחתימות דואר אלקטרוני ועד ניירות מכתבים, פרסום וכל מה שביניהם. לוגואים מאפשרים לזהות חברות בקלות, והטובות שבהן הופכות לקיצור אוניברסאלי של המותג שלהן.

בלוגו משלבים אלמנט עיצובי שניתן לזהות בקלות, לרוב כולל שם, סמל וצבעים ספציפיים. הם חלק חשוב מהמותג שלך, כי לא רק יוצרים את הרושם הראשוני הנכון, הם גם מספקים קיצור דרך לרגשות שמחברים אנשים עם העסק שלך. בקיצור, הם מציעים ייצוג חזותי מהיר של המסר והמיקום של המותג שלך.